5 rad pro fitness začátečníky

 

Každý jsme někdy byli v pozici, kdy jsme s něčím novým začínali. Kdy jsme byli vrženi do světa, ve kterém ani neznáme pravidla hry a ve kterém se musíme prodrat nekonečným počtem chyb a selhání. Má to svoje kouzlo, uznávám. Stejně tak jsem přesvědčen o tom, že pochybení jsou v cestě za úspěchem nejen běžné, ale také potřebné a důležité. Zároveň však vím, že tyto pochybení jsou často začátkem konce snažení řady začátečníků, a to mě upřímně mrzí, zvlášť když vím, že překonat danou překážku není nikterak složité za předpokladu, že by daná osoba věděla jak.

To je také důvod, proč jsem se rozhodl sepsat tento článek. Věřím, že správná cesta je neznalým lidem pomoci, nikoliv z nich mít legraci. Začátečníky v posilovnách vídám den co den, a tak si všímám chyb opakujících se ve většině případů. Tyto chyby jsem se pokusil shrnout do několika níže popsaných bodů a věřím, že dodržováním těchto bodů se nejen vyhnete neúspěchům, ale samy o sobě povedou k viditelným výsledkům a pokrokům.

 

#1 Na jídlo máte právo i při hubnutí

Je až pozoruhodné, kam to průmysl modelek, celebrit a novinářů dotáhl s rozvojem dietních režimů a omezování se v jídle. Skoro z toho získávám pocit, jakoby jídlo bylo právo mužů či snad jen sportovců a sportovkyň. Ostatní mohou jen ukusovat dietní krekry v rohu místnosti, aby to snad nikdo neviděl. Četli jste přece, kolik minut běhání trvá, než spálíte jednu snickersku…

Tak takhle tedy ne! Konzumace jídla je podmínka života, a to platí pro všechny bez rozdílu. Vždyť více než polovina energie, kterou za den vydáte, padne jen na udržení fungování základních životních funkcí. Přesně tak – nemusíte nikam běhat abyste spálili čokoládovou tyčinku, stačí když jste.

Teď se dostávám k tomu hlavnímu. Jíst jídlo je důležité jak pro sportovce, tak pro nesportovce bez rozdílu pohlaví. Pokud nebudete dostatečně jíst, tak ani to hubnutí nebude fungovat. Tak na to prosím myslete. Jezte střídmě, jezte zdravě, jezte pravidelně, vybírejte nutričně hodnotná jídla a snažte se vyhýbat průmyslově zpracovaným potravinám, ale hlavně prosím vás JEZTE!

 

#2 Suplementy přeřaďte na druhou kolej

Zde mluvím úplně ke všem, kteří se rozhodli s posilováním z nějakého důvodu začít. Jasně, reklama hovoří jasně, bez suplementů vám svaly neporostou a tuk se pálit nebude. Ale viděli jste snad atlety, veslaře, cyklisty, hráče kolektivních her a všechny další normální sportovce, že by si ještě před prvním tréninkem nakoupili horu suplementů? Nejspíš ne…

Zkuste věřit svému tělu a tomu, jak se o něj staráte, ať již v posilovně či v kuchyni. Suplementy opravdu nejsou do začátku potřeba. Zvykněte si na prostředí posilovny, na počátek nového životního stylu, těšte se z výsledků, které vybudujete sami bez pomoci jakékoliv suplementace a vraťte se k ní, až vás zastihne první vlna stagnace. Ano, i já jsem ve svých začátcích byl sběratel piksel, ale kdyby mi tenkrát někdo řekl, že to jde stejně dobře i bez toho, nejspíš bych k tomu přistupoval jinak.

A o jakých suplementech vlastně mluvím? Kreatin, karnitin, spalovače tuků, před-tréninkové přípravky, aminokyseliny, BCAA, glutamin, omega-3 mastné kyseliny a nespočet dalších. Vyberte si kvalitní proteinový přípravek (zde doporučuji nákup na www.alvifit.cz kde seženete kvalitní syrovátkový protein v plné své síle), eventuálně vybrané minerály či vitaminy a pusťte se do toho!

 

#3 Nabírání svalové hmoty? Musí být z čeho!

Zde se zas vracím k bodu číslo #1, ale tentokrát v případě budovatelů. Neříkám to náhodou, ono je to fakt důležitý! Pánové, mluvím především k vám, pokud nebudete správně jíst, tak jste v té posilovně skoro zbytečně.

Toto je jedna z nejčastějších chyb u mladých kluků, se kterou se v posilovnách setkávám. Cvičení často ještě vypadá obstojným způsobem, ale pokud zde není souhra se stravou, nemůžete očekávat žádné výsledky. Je to jako kdybyste se s autem postavili na dálnici a s prázdnou nádrží se rozhodli jet na cestu. Ani se nerozjedete, vlastně jste tam ani nemuseli chodit, ztráta času.

Budování svalové hmoty, to je určitá dřina v posilovně, a potom stejně velká dřina v kuchyni. Maso, vejce, luštěniny, ale také brambory, rýže, obilniny a spousta zeleniny. Hra s kreativitou, a především určitá časová náročnost. Pokud to nefunguje v kuchyni, nebude to fungovat ani u železa. Proto si na stravování dejte záležet, jezte dostatečné množství správných živin ve správnou dobu a uvidíte, že to zas tak složité není. A jestli si nejste 100% jistí, jak si jídlo nastavit, obraťte se na mě a já vám s tím začátkem pomůžu.

 

#4 Alkohol se snažte vyloučit  

Nesnažím se zde o uzdravení společnosti ani o výchovu ve smyslu omezení návykových látek. Jsem přesvědčen, že každý je dostatečně inteligentní na to, aby si vyhodnotil, jaká jsou rizika svého počínání. Proto zde mluvím jen o negativním vlivu konzumace alkoholu ve smyslu sportovní výkonnosti či snaze o změnu tělesné konstituce.

Hubnout s pravidelným příjmem alkoholu je velmi, ale opravdu velmi obtížné. Alkohol nejen přispívá svou značnou energetickou hodnotou, ale sám o sobě omezuje pálení tuků, čímž jde přesně proti vašim cílům.

Pokud se rozhodnete konzumaci alkoholu kompenzovat příjmem jídla (myšlenka „dám si dvě sklenky vína a vynechám večeři“), tak věřte, že tělo připravujete o hodnotné živiny, které mj. mohou sloužit pro udržení svalové hmoty, tj. zajištění hezkých tvarů těla a pevné postavy. Strava není „jen o těch kaloriích“ ale též o konkrétním složení stravy. Pět set kalorií z alkoholu se opravdu nerovná pěti stům kalorií z kuřecího masa či brambor.

 

#5 Nestyďte se v posilovně

Vím, že se mi to z pozice trenéra snadno říká, ale opravdu v posilovně nejsme od toho, abychom se začátečníkům smáli za to, že něco nedělají tak, jak mají. Snažte se vybírat takové cviky, které jsou vhodné vůči vašim cílům a vykonávejte je tak, abyste se nezranili, tj. volte odpovídající zátěž a snažte se o adekvátní techniku. Opět nabízím pomoc, pokud si nejste jistí, ať již se snažíte hubnout, nabírat svalovou hmotu či vás bolí záda.

Pokud už jste se rozhodli v posilovně cvičit, chválím a přeji hodně štěstí ve vašem snažení! Zároveň přidávám skromnou radu: preferujte komplexní cviky, kde zapojíte celé své tělo, namísto izolovaných cviků na malé vybrané partie. Naučíte se tak používat celé své tělo, a pokud je vaším cílem redukce hmotnosti, věřte, že zapojením více svalových skupin dosáhnete daleko výraznějšího energetického výdeje.

A nakonec – nebojte se železa, kladek a cviků s vlastní vahou. Stroje sice nabízí pohodlí a větší jistotu provedení daných pohybů, ale dosud jsem se nesetkal s člověkem, který by dosáhl značných výsledků pouze díky cvikům na strojích.

 

Comments:0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *