Omega 3 a 6 odpovědnost za záněty v těle

Než jsem začal psát tento článek, tak jsem se dlouho rozhodoval, protože o tomto tématu bylo napsáno již tolik… Jedna podstatná věc ovšem ve většině článků chybí, a tu se zde pokusím dnes vysvětlit. Je to odpovědnost za záněty vznikající v těle při nepoměru omega 3 MK – omega 6 MK.

Co jsou omega 3?

Jsou to esenciální mastné kyseliny, které si tělo neumí samo vyrobit a jsou nezbytně nutné pro správný vývoj. Dokáží snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění srdce, působí protizánětlivě. Jejich nedostatek se může projevit především ve větší únavě, častými záněty v těle, sníženou imunitou, padáním vlasů apod.

Co jsou omega 6?

Též se jedná o esenciální mastné kyseliny, které pomáhají snižovat LDL cholesterol a v podstatě mají podobné benefity jako omega 3.

O těchto věcech ale článek být nemá, neboť takových existuje celá řada. V tomto článku se podíváme na (ne)poměr omega 3 a 6 a odpověď na tento stav. Různé zdroje uvádí, že  optimální poměr mezi omega 3 a 6 by měl být 1:2. V české republice jakožto vnitrozemního státu, kde jsou ryby poměrně drahé a většina lidí do těla nedodává tyto tuky v podobě suplementace, je tento poměr okolo 1:20. S takovýmto poměrem vzniká v těle prozánětlivé prostředí. Proč tomu tak je?

Souvisí to s tvorbou eikosanidů (sloučeniny syntetizované v těle z polynenasycených mastných kyselin), které se tvoří z n-6 mastných kyselin (nebo i některých n-3 mastných kyselin). Eikosanoidy jsou i prekurzory biologicky aktivních látek, jako jsou třeba prostaglandiny (tvořené z omega 3 a 6 MK), tromboxany, leukotrieny a lipoxiny. Tyto látky zprostředkovávají zánětlivé odpovědi v těle, třeba v případě kloubů, kůže či očí. Také se účastní vzniku bolesti a horečky, mají vliv na regulaci krevního tlaku, regulaci koagulace a srážení. Též ovlivňují činnost ledvin.

Důležitý fakt je, zda-li jsou tyto eikosanoidy tvořené z omega 3 MK (EPA, ALA, DPA, DHA)  nebo z omega 6 (LA, AA), neboť z obou MK, jak jsem již zmiňoval, se tvoří prostaglandiny. Z omega 3 MK a omega 6MK se tvoří podobné produkty, avšak s opačnými účinky. Z omega 3 MK vznikají látky, které mají protizánětlivý účinek a produkty vzniklé z omega 6 MK působí jako mediátory zánětlivé reakce, zvyšují agregaci trombocytů a působí vazokonstrikčně (Gogus, Smith, 2010;„Eikosanoidy“ ).

Rovnováhu s prostaglandiny syntetizovaných z omega 6 MK tvoří prostaglandiny z omega 3 MK (Felix, 1998). Vyšší příjem omega 3 MK tedy bude mít za následek lepší syntézu protizánětlivých prostaglandinů (konkrétně pgd3, pge3, pgf3, pgi3).

Výše uvedené ovšem neznamená, že omega 6 MK způsobují záněty v těle. Tento stav je pouze důsledkem nevyváženosti naší stravy, ve které nám chybí dostatečný přísun omega 3 MK. Mé doporučení tedy je pravidelně a v dostatečných dávkách doplňovat přísun omega 3 MK buď ve stravě bohaté na omega 3 MK (ne lněná semínka) nebo suplemetovat omega 3 v kapslích.

Proč ne lněné semínko?

Lněné semínko obsahuje sice asi nejvýše rostlinné zastoupení omega 3 mastných kyselin. Nevýhodou tohoto zdroje však je, že obsahuje primárně ALA (kyselina alfa linolenová), ne EPA a DHA. ALA se liší od EPA a DHA nejen strukturou (18-20-22 uhlíhů s různými vazbami), ale také svým metabolismem (Harris, 2004).. Kyselina alfa linolenová se dokáže přeměnit na DHA pomocí prodlužování řetězce uhlíků, ovšem tato přeměna je pouze 1-9%, což je pro nás velmi neefektivní. ALA se převážně využívá jako zdroj energie.


Autor článku: Martin Schmiedl


POUŽITÁ LITERATURA:

Comments:0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *