Stravovací režim IIFYM

Hubnu díky IIFYM. Je to pro mě správný dietní styl?

IIFYM neboli If It Fits Your Macros je stále populárnější stravovací styl, který si najde své zastánce jako mezi sportovci budujícími svalovou hmotu, tak mezi osobami redukující tukovou tkáň. Jelikož při stravování IIFYM máte na výběr z velmi širokého spektra potravin vč. různých pochutin a potravin, které zpravidla považujeme jako nezdravé, je jeho dodržování podstatně snadnější než v případě jiných stravovacích režimů. Avšak i tato dietní metoda má svá úskalí a omezení. Pojďme se nyní podívat na IIFYM podívat podrobně.

 

Základní principy IIFYM

Metoda IIFYM je založena na konzumaci předem spočtených hodnot makroživin během jednoho dne. Jinými slovy je třeba si pečlivě stanovit denní doporučené hodnoty bílkovin, sacharidů a tuků a následně je projíst v jakýchkoliv potravinách. Je tedy zřejmé, že zásadním faktorem úspěchu metody IIFYM je správné stanovení jednotlivých hodnot základních makroživin. Bílkoviny zpravidla stanovujeme podle hmotnosti daného jedince, zatímco sacharidy a tuky dopočítáváme do celkové hodnoty energetického příjmu tak, aby daný jedinec byl v potřebném kalorickém přebytku či deficitu v závislosti na cíli.

Pokud jsme správně stanovili hodnoty základních makroživin, máme neomezený výběr potravin, které můžeme do jídelníčku vložit. Zmrzliny, zákusky či slané pochutiny mohou být kompenzovány dietními hlavními chody apod.

 

To zní skvěle, jenže…

Tak jak na světě není nic dokonalé, ani metoda stravování IIFYM není bezchybná a má svá omezení. Pokusím se tedy vymezit základní vady na kráse metody IIFYM, kvůli kterým není neomezeně použitelná pro každého:

  • Nedostatečný obsah mikroživin. Metoda IIFYM hlídá pouze obsah základních makroživin, tedy bílkovin, sacharidů a tuků. Zatímco takový postup může vést ke kýženým sportovním cílům, z dlouhodobého hlediska může vzniknout zdravotní komplikace či přetrénování, vyskytne-li se v organismu nedostatek některého ze stopových prvků. Zmrzliny, bílé pečivo, zákusky či sladkosti jsou jen omezenými zdroji mikroživin a stopových prvků. Bílé pečivo dodá podobné makroživiny, jako pečivo celozrnné – k hubnutí či nabírání svalové hmoty tedy bude přispívat stejnou měrou, avšak pouze celozrnné pečivo dodá zajímavé množství stopových prvků, které jsou důležité pro dlouhodobý správný chod organismu.
  • Přítomnost zdraví škodlivých látek. Přepálené oleje, trans-mastné kyseliny či příliš vysoké množství nasycených mastných kyselin. To vše jsou časté chyby ve stravování, které prokazatelně vedou ke zvýšení rizika vzniku zdravotních obtíží. Co na to IIFYM? Vůbec nic. Pokud se tedy řídíme principy IIFYM, je vhodné nad výběrem potravin přemýšlet a stále se držet základních principů zdravého stravování, jelikož výše zmíněné látky působení negativně na zdraví organismu, a to i přesto, že je IIFYM nezakazuje.

 

 

Časté otázky a odpovědí ohledně IIFYM:

 

Jak je možné, že IIFYM vede k redukci tukové tkáně, jsou-li povoleny potraviny jako dorty, zmrzliny či fast-foody?

Základem redukce hmotnosti je vytvořený kalorický deficit spolu s dostatečným příjmem bílkovin. Je-li výpočet denního energetického příjmu spolu s denními dávkami bílkovin, sacharidů a tuků správný, je pravděpodobné, že dieta povede k redukci hmotnosti i přes konzumaci nutričně chudých potravin.

 

Na co si dát pozor při stravování metodou IIFYM?

Vždy doporučuji hlídat si mimo základní makroživiny též příjem mikroživin a stopových prvků. Nutričně chudá jídla lze kompenzovat přidaným zeleninovým salátem, který tělu dodá potřebné vitaminy, minerální látky a vlákninu. Stopové prvky se též dají doplňovat prostřednictvím kvalitních doplňků stravy. Doporučuji vyhnout se vysoce průmyslově zpracovaným potravinám a na místo toho preferovat kvalitní přirozené potraviny.

 

Pro koho je metoda IIFYM vhodná?

Stravování metodou IIFYM nemá věkové či jiné omezení, může jej dodržovat kdokoliv, komu výše zmíněný princip stravování vyhovuje. I přes tento stravovací styl nedoporučuji osobám, které inklinují k potravinám s nízkou nutriční hodnotou, jelikož malé množství povolených pochutin se může snadno proměnit v přejídání podobnými potravinami.

 

Při dodržování IIFYM mívám často hlad, co s tím?

Hlad je relativně běžným doplňkem stravování IIFYM, jelikož při konzumaci potravin s nízkou nutriční hodnotou s nízkým obsahem vlákniny nedochází k patřičnému nasycení a hlad se dostavuje dříve, než je vhodné. Doporučuji konzumovat nutričně bohatší potraviny, celozrnné obilniny či přidat zeleninu a zeleninové saláty.

 

Autor: Martin Schmiedl

 

Comments:0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *